Alla inlägg den 2 mars 2007

Av Vilhelmina - 2 mars 2007 10:18

Ja, egentligen spelar det väl ingen roll vilken av de två jag har, symptomen är ju desamma ändå. Enda skillnaden är att det finns antibiotika mot campylobacter men inte mot salmonella. Jag har sen i måndags inte fått behålla någon mat och igår började jag matvägra. Jag dricker coca cola, vatten, dioralyte och tuggar salt. Och på tv’n är det matprogram, i tidningarna är det recept, mamma hade med sig massor med svensk mat och svenskt godis, jag har flera påsar med grillchips, plockgodis, dumlekolor och gud vet allt. Inget kan jag äta. Tortyr!! Jag funderar på om jag ska strunta i matvägran och äta godis, men problemet är ju när magvärken kommer. Det är liksom inte värt det då.Jag kan inte hitta termometern så jag vet inte om jag har feber, men jag har svaga minnen av att jag vaknade under natten kallsvettig och yrade på svenska, stackars Mark! De har en tävling just nu på tv, man ska skicka in sina bästa recept och om man är successful kommer ens recept med i en ny kokbok. Jag har jättemånga recept jag skulle vilja skicka in såsom nougatsoppan med yoghurtglass eller jordgubbssoppan med färskostcreme vi gjorde i skolan, kyckling i ugn på spenatbädd med blåmögelost ovanpå, halloumi stekt med lite spenat, vitlök, svamp och pinjenötter, men bara tanken på att sitta och skriva ner mina favoritrecept är ju ytterligare tortyr! Fast, kom jag ju just på, de har ju inte nougat i den formen som vi har i sverige. Nougat här är ju sån där vit klegg som fastnar i tänderna. Den är god, men den liknar ju inte guldnougat eller dubbelnougat, alls! Kattis, en av Henrik’s bästa kompisar från landet påminde mig på hans begravning att när de hade varit över på middag just när Henrik och jag flyttat hit att vi ersatte nougaten med toblerone och det hade gått lika bra. Smält toblerone i vattenbad och vispa ner lite grädde, servera med yoghurtglass alternativt vanlig vaniljglass som rörts mjuk. Supergott! (Men inte särskilt smalt…!) Mark köpte skvallertidningar till mig igår och mamma hade med sig massor med svenska tidningar såsom Leva och PS. Jag tror jag ska lägga mig i soffan och lyssna på Norah Jones och läsa nu. Ciao!

Skapa flashcards