Alla inlägg den 2 augusti 2006

Av Vilhelmina - 2 augusti 2006 22:59

Utan att nämna några namn kan jag lugnt konstatera att det är i tider som denna som man lär sig vilka som är ens riktiga vänner. De som står vid ens sida och stöttar, de som säger att de alltid kommer finnas där, no matter what. De som inte lägger varken skuld eller press, de som inte förväntar sig något i utbyte utan bara finns där. Så, vad var det nu som hände med Louise? Det är en lång historia som börjar med att jag har känt mig åsidosatt eftersom hon alltid bokar om mig som jag nämnde i en tidigare text. Hon har heller inte varit särskilt närvarande under de senaste månaderna då jag gått igenom en kris i mitt förhållande och jag har önskat att hon skulle ha träffat mig. Jag skulle ha träffat henne i lördags men klarade helt enkelt inte att ta mig ur sängen. Jag vill inte kalla det kollaps, men inte långt ifrån. Bara det faktum att Mark fick ringa henne och säga att jag inte kunde komma borde ha gett henne en hint att allt kanske inte stod rätt till. Jag ringde henne senare under helgen för att prata men hon svarade inte. På måndagen fick jag ett oförskämt mail som insinuerade att jag bara varit lat på lördagen och inte alls så illa däran som jag var. Jag tar helt och fullt ansvar för att jag borde ha ringt och avbokat henne på fredagen alternativt så skulle jag ha tagit mig över till henne till varje pris. Nu blev det inte så och ja, jag ber om ursäkt för att hon slösade en lördag på att vänta på mig. Men jämför det med alla de gånger som hon har avbokat och bokat om mig och vi är hyfsat jämställda. Hon ger mig signaler att jag inte är särskilt högt på hennes prioritetslista genom att hon alltid bokar om mig och quite frankly, I’m fucking fed up with it!Jag svarade på hennes första mail med att försöka förklara att jag inte mår så bra just nu och att jag är slutkörd. Det svarade hon på med ”Just as well that you haven’t got kids then.” Förlåt? Jag var väldigt nära att plocka upp luren och ringa på studs, men hejdade mig. Jag var ju på jobbet trots allt. Jag klickade reply och skrev ”What’s that supposed to mean?” men skickade det aldrig. Jag ringde henne på tisdagkvällen och vi hade som sagt ett praktgräl utan like. Jag har bara spridda minnen av vår konversation men poängen var att hon tycker att jag ska lämna Mark eftersom han behandlar mig illa, jag är en ”mug” (vad säger man på svenska för det?) som försöker lappa ihop vårt ”doomed relationship” och jag är all so wrapped up in my desperation to fix it and Mark is taking me for a ride, I cook all his meals and clean all his dirty pants. Förlåt? Till att börja med, jag vet vart det här kommer ifrån – jag är ganska huslig av mig, jag gillar att laga mat och jag vill ha huset hyfsat rent och städat. Louise är så långt ifrån mig man kan komma på den punkten och är mer av en partytjej som bränner hela lönen på en prada-handväska, en spray tan och en helkväll med jobbarkompisarna. Det är inget fel med det, jag har inga som helst problem med henne och hennes livsstil, men jag har problem med att hon tycks ha problem med mig och mina val. Om jag väljer att laga mat är inte det för att försöka duga åt Mark. Om jag väljer att städa och köra en vittvätt är inte det för att jag försöker lappa ihop förhållandet. Jag gör allt det där för att jag vill, för att det är det jag prioriterar. Om jag däremot började noppa ögonbrynen, sola solarium och gå på nattklubb till fem på morgonen – DÅ skulle jag vara en complete mug eftersom jag bara gjorde det för att försöka passa in hos Mark fastän jag egentligen inte vill göra de där sakerna. (Nu bryr sig inte Mark nämnvärt om mina ögonbryn är noppade eller inte, om jag har pradahandväska eller nåt från H&M så jag är väl lyckligt lottad att min pojkvän faktiskt gillar mig som jag är… Mark brukar alltid säga att Louise är en perfekt trophy wife, dvs hon är snygg, rolig och ens kompisar tycker att hon är ett kap, men hon är kass i sängen (enligt Dan, hennes ex) och hon är ytlig, bryr sig inte ett skvatt om huset och jäkligt high maintenance.) Secondly, Mark gör faktiskt mer än vad jag gör när det gäller hushållsarbete just nu. Han tvättar mer, han tar hand om köket efter att jag har lagat mat, han plockar småsaker och han skurar badrummet. I’m sorry, but who’s taking who for a ride here? Hon sa att det känns som att marsvinen bara är ett substitut för barn och att jag är desperate efter ”riktiga” barn. Jag svarade att du har delvis helt rätt, de är definitivt ett substitut för barn, men jag är sannerligen inte desperat efter barn! Jag var lite sugen ett tag, ja, men sen skaffade jag som sagt marsvinen och insåg att det räcker så ett par år framöver! Vi ska ju till Afrika och efter det har vi andra projekt man inte kan göra med barn så nej, barn är faktiskt inte på agendan just nu. (På tal om barn, Louise’s pojkvän är svart och hon sa häromdan att hon inte visste om hon ville stanna med honom eftersom hon var osäker på om hon ville ha mixed race children. Darling just leave him now. You do NOT love someone if you cannot accept his race. Stackars karl.) Hon sa att en lifecoach brukar saga att man ska rita en cirkel och dela in den i lika stora delar och sätta in pojkvän, jobb, familj, vänner etc där i. Poängen är att de ska vara lika stora delar. Nej, svarade jag. Om min mamma skulle bli sjuk skulle jag ägna henne mer tid än hennes avsatta procentsats. Om Helen och hennes man skildes skulle jag avsätta mer tid till henne än till andra vänner och tex Mark. Nu är det så att Mark och jag har haft det struligt och min största prioritering är att ta hand om vårt förhållande och ge det en värdig chans. At any given point in time you cannot expect these areas to be equally sized. Over a 5 year period yes, you can say they should even out and all have the same size, men inte om man gör ett stickprov. När jag försökte förklara att Mark och jag har pratat mycket och att vi är säkra på att vi vill ha varandra sa hon att hon sa så till sitt ex precis innan de gjorde slut bara för att hon inte ville vara elak och att man inte alltid menar det man säger. Förlåt? VAD för dig att tro att du och Mark är likadana, rent av identiska? Why do you not believe what I’m saying?Sedan pratade hon om ett annat förhållande hon haft som varit väldigt destruktivt och hon sa att det gjorde ont i henne att se mig göra samma misstag som hon. Jag försökte förklara för henne att OM nu mot förmodan min situation är IDENTISK med den hon pratar om – vilket den med all säkerhet inte är eftersom vi pratar om fyra totalt olika individer – men OM den nu är det, så måste jag få göra mina egna misstag. Jag kan inte lära mig av hennes misstag. Jag har dessutom redan ett förhållande i mitt bagage där jag ångrar att jag inte kämpade mer. Jag tänker inte göra samma misstag igen och jag tänker kämpa till sista hoppet är helt dött när det gäller Mark. (Nu är det ju faktiskt väldigt bra just nu, han är som sagt väldigt committed men det verkar vara en annan historia enligt henne.) Mot slutet av samtalet kom frasen jag skrev om igår, dvs hon sa igen att jag var en idiot som sprang efter Mark och försökte lappa ihop ett trasigt och dömt förhållande och Mark älskar inte mig, jag är inte förlovad, inte gift och jag kommer aldrig bli det heller, i alla fall inte med Mark. Jag har ”mug” written all across my forehead och jag är too wrapped up in my little dream of being the perfect housewife att jag inte ser vad som händer. Jag måste erkänna att jag inte exakt fångade allt hon sa eftersom jag bara satt och gapade och halvvägs genom hennes svada röt jag av all min kraft ”FUCK OFF LOUISE, GO TO HELL!!!!!!” sen slängde jag på luren.So there. Jag satt sedan i soffan och grät högljutt och visste inte vad jag skulle ta mig till. Paul hade vaknat och kom ner och höll om mig. Han kramade mig och tröstade så gott han kunde. Sedan satt vi och pratade tills Mark kom hem och Paul kunde gå och lägga sig igen. (Han hade kommit hem vid fyra på söndagsmorgonen efter Guns & Roses koncerten och var bra så trött, bless him!) Hon skickade ett text strax efter att jag slängt på luren där hon skrev ”oops, didn’t mean to sound so harsh, I think you’re a great person and wish your life works out. L” As if she meant that!Hon ringde också idag vid halv sex men jag svarade inte. Dels pratade jag faktiskt med min chef och kunde inte svara men jag hade inte gjort det även om jag kunnat. Om hon ringer för att skälla mer så betackar jag mig och om hon vill ringa för att be om ursäkt så har jag tyvärr inte mycket till övers för henne. Fine, vill hon be om ursäkt så accepterar jag hennes ursäkt men hon är fortfarande struken från min christmas card list. Jag kan också se vart hennes tjatter om barn kommer från. Hennes tvillingsyster Amelia har en son på två år och är gravid igen. Louise är tillsammans med en kille som hon träffade vid jul som hon inte riktigt vet om hon vill ha barn med. Hon är desperat efter barn men har inte direkt några möjligheter till dem än. Well, tough! Jag tänker fan inte ta emot skit bara för att hon har problem! En halvtimme efter att Louise och jag har lagt på textar Dan Mark och säger: Have you heard that Viv and Louise have had a big barny?” Hon är snabb att se till att hennes version kommer ut först…. Mark hade inte ens hört det av mig än!! Jaja. Jag har so far pratat med tre av mina nära vänner angående det här att dra mig undan och de har alla reagerat på samma sätt; Vivi ta den tid du behöver. Vi har sett hur stressad och ledsen du har varit den senaste tiden, vi finns här för dig vad du än bestämmer dig för att göra och när du är redo för det, kom till oss. Bless them!!!!!

Av Vilhelmina - 2 augusti 2006 00:56

Jag har precis haft ett praktgräl med Louise. Hur mycket kan man hata någon? Ja, jag vet mycket väl att ”it takes 6 of one and half a dozen of the other” för att gräla, men ibland undrar jag om det verkligen är så. Förtjänade jag verkligen att höra henne rabbla en lång ramsa som innehöll både ”Mark älskar inte dig, du är bara nån desperat ”mug” som försöker spela lycklig hemmafru men faktum är att du är inte förlovad och du kommer aldrig få nån ring på ditt finger och du är så desperat efter barn att det är synd om dig.” Well… Jag skriver mer imorgon om jag får tid på jobbet, nu måste jag sova. (PS, tack för alla kommentarer! Alltid lika roligt att höra från läsare och som jag alltid säger när någon träder fram ur skuggorna, jag fascineras över att någon finner mig så intressant att de följer mig under flera år! I am utterly flattered!)

Skapa flashcards